Apotheek Proosterbos

Een grauwe huid: oorzaken en oplossingen


Copywriter: Inge Bleyweert 

Redactie: Ria Plasschaert 

De herfst- en wintermaanden brengen koude en gezelligheid in het land. Het is echter ook de typische tijd van het jaar dat mensen lichte klachten en ontevredenheid ervaren over de staat van hun huid. Een grauwe, grijzige teint die wat dof en moe aandoet komt vaak voor tijdens deze koude en donkere dagen. Regelmatig voelt de huid op het gezicht ook wat trekkerig, strak en droog. Dit komt door de brutere weersomstandigheden: de huid op je gezicht is immers bijna nooit afgedekt tegen de bijtende elementen van de koude temperaturen en scherpe wind. Hierdoor krijgt de toplaag van je huid het hard te verduren en kan er meer vocht uit de huid ontsnappen. Dit leidt tot uitdroging en een gebrek aan soepelheid. In dit blogartikel leer je meer over wat je allemaal kan doen om de staat en teint van je huid gezonder en stralender te maken. Moeilijk of duur hoeft het niet te zijn, en kleine aandachtspunten in je dagdagelijks leven brengen je al een eind ver, zonder dat je per se specifieke huidverzorgingsproducten nodig hebt. Over deze laatste geven je wel enkele adviezen, zodat je zelf kan bepalen of extra producten voor jou nuttig kunnen zijn. 

Huidverzorgingsstappen: een goede, consistente basis 

Het spreekt voor zich dat als je je huid wat verwaarloost of amper verzorgt, deze er niet blij of fris zal uitzien tijdens de barre herfst- en wintermaanden. Vooraleer je dus denkt dat een specifieke crème of serum de klus zullen klaren, loont het de moeite om even stil te staan bij welke aandacht je al dan niet dagelijks aan de verzorging van je gezicht spendeert. Er zijn drie dagelijkse basisstappen die, onafhankelijk van je huidtype, en of je nu man of vrouw bent, het hele jaar door gelden, nl. reinigen, voeden en beschermen: 

  • 's Avonds op het einde van de dag reinig je je gezicht met een gepast en zacht reinigingsproduct, zoals een reinigingsmelk. Je gezichtshuid reinigen verwijdert de onzuiverheden en het (bijna altijd onzichtbare) vuil en stof dat doorheen de dag op je huid blijft zitten en binnendringt. Neem hier zacht en masserend je tijd voor. Zorg ervoor dat je alle restanten van het product goed verwijdert door te spoelen en na te wrijven met water. Was je gezicht niet met (hand)zeep: dit is een vrij agressief product dat je niet nodig hebt om je gezichtshuid proper te maken. Zeep zorgt alleen maar voor uitdroging omdat het de buitenste laag van de huid "afstript" en dus de lipiden-vochtlaag afbreekt of beschadigt. Denk maar aan hoe uitgedroogd je handen kunnen voelen nadat je ze grondig gewassen hebt of de afwas gedaan hebt.  
  • Na het reinigen van je huid, dien je deze te hydrateren (bevochtigen) en voeden met een lotion of crème. Dit is geen overbodige luxe: hierdoor neemt je huid voedingsstoffen en vocht op en wordt ze soepel. Een goede tip: je hoeft je gezicht niet af te drogen met een handdoek nadat je je reinigingsproduct goed hebt afgespoeld. Wrijf achtergebleven waterdruppels zacht weg met je handen en breng rechtstreeks je hydraterende/voedende crème aan op je nog vochtige huid. Het product zal hierdoor niet alleen beter intrekken, je sluit ook meer water mee "in" in je huid, onder de crème. 
  • De derde en beschermende stap van een dagelijkse huidverzorging speelt zich 's ochtends (en zo nodig later doorheen de dag opnieuw) af: de huid beschermen tegen UVA en UVB stralen. Deze stralen zijn er het hele jaar door en zijn één van de grootste boosdoeners voor de gezondheid, soepelheid en het herstel van je huid. Draag iedere dag zonnecrème. Dit geeft je huid niet alleen een extra beschermjasje, het beschermt je huid(cellen) ook tegen de opbouwende schade die (onzichtbare) zonnestralen elke dag op je huid hebben. Deze zijn er ook wanneer het regent en/of het bewolkt is. Probeer hier een gewoonte van te maken, je hebt alleen maar dingen te winnen. Je hoeft trouwens niet de vette zonnecrème die we elke zomer 1+1 gratis inslaan op je gezicht te smeren: dit kan voor veel mensen begrijpelijk veel te plakkerig of vettig aanvoelen en daardoor slaan ze deze stap vaak over. Heel wat huidverzorgingsproducten en dagcrèmes bevatten ook bescherming tegen UVA en UVB stralen (de SPF factor).  De productformulering en –technologie zijn ver gevorderd de voorbije jaren en er bestaan aangename zonnebrandtexturen in bv dagcrèmes, daglotions... voor ieder huidtype die je amper voelt. Informeer je en zoek wat werkt voor jou!  

Zonnebescherming doe je vanzelfsprekend niet 's avonds op het einde van de dag op, en je gezicht reinigen is alleen 's avonds echt aan te raden. 's Ochtends volstaat het om gewoon je gezicht op te frissen met water, want twee maal per dag een reinigingsproduct gebruiken, kan je huid mogelijks irriteren of uitdrogen. 

Deze 3 stappen consistent en dagelijks volgen zal je huid al erg veel deugd doen. Je zal de verbetering waarschijnlijker eerder voelen (onmiddellijk, en na een paar dagen continue) dan dat je het ook echt ziet (1 à 2 weken). De sleutel is wel degelijk om deze basis huidverzorging te blijven doen en niet te slabakken vanaf het moment dat je huid er wat stralender en minder grauw uitziet. Creëer een routine: samen met je tanden te poetsen, zal het je ongeveer 10 minuten kosten. Dit volhouden zal lonen, en tegelijkertijd creëer je ook kalmte en structuur in je ochtenden en avonden, wat je rust ten goede komt. 



 Dagelijkse activiteiten voor een gezonde huid 

Tussen je ochtend- en avondverzorgingsroutine heb je de taken, geneugten en bezigheden van je dagelijks leven. Er zijn drie zaken die je hopelijk met niet al te veel moeite in je dagen kan incorporeren, die niet alleen je algemene gezondheid maar ook de staat en teint van je huid ten goede zullen komen. We hebben het over je voldoende hydrateren, regelmatig bewegen/ sporten én buiten komen in de frisse lucht. Je lichaam hydrateren door voldoende water te drinken zal heel je lichaam én dus ook je huid bevochtigen van binnenuit, wat essentieel is voor de soepelheid. Een minder grauwe teint is één punt uit de eindeloze lijst aan voordelen die je uit regelmatige beweging zal halen: je algemene lichamelijke gezondheid wordt goed onderhouden door beweging en je hele systeem krijgt er een opkikker van: zo ook je huid. Tijdens de koude maanden hebben we al wel eens de neiging om meer binnen te vertoeven, maar continue in verwarmde en droge binnen-lucht zitten is niet bevorderlijk voor de frisheid of staat van onze huid. Stap regelmatig de frisse buitenlucht in met een beschermd gezicht: voedende/hydraterende crème én zonnebescherming included. Tijdens deze laatste uitstap vink je al 2 van de 3 activiteiten af: regelmatig bewegen én de buitenlucht opzoeken. 

Specifieke verzorgingsproducten 

Zoals we hierboven al aangaven, brengt een basis huidverzorgingsroutine je al een eind op weg om de staat van je huid te onderhouden. Als je echter  de basis al enige tijd onder de knie hebt en vindt dat je huid toch wat aan de grauwe kant is, zijn er actieve ingrediënten en mogelijke extra verzorgingsstappen die hiervoor kunnen zorgen. 

Chemische exfolianten, of AHA's (peelingzuren) 

Mensen die last hebben van een droge, strakke huid die ruw aanvoelt of hier en daar schilfert, kunnen baat hebben bij milde exfoliatie-producten. Er bestaan scrubs (dit is voor fysieke exfoliatie), maar hierbij bestaat de kans dat je te hard duwt en zo meer kwaad dan goed aanricht. Een zachter alternatief zijn chemische exfolianten. Dit zijn producten met een lichte zuurtegraad die inwerken op de bovenste laag van je huid, waar dode huidcellen soms kunnen ophopen en blijven zitten. Dit kan zorgen voor een doffe, grauwe teint die niet straalt. Heb trouwens geen bang van het woord "chemisch". De voorbije jaren is er een heuse "greenwashing" beweging in gang geschoten die chemicaliën afschildert als schadelijk, giftig of "onnatuurlijk", om vervolgens "natuurlijke" equivalenten te promoten. Het één is niet per se beter dan het ander, en iets über-"natuurlijk" als een banaan heeft ook een complete chemische samenstelling. "Everything is chemicals", zoals wetenschappers werkzaam in de schoonheidsindustrie al wel eens wijs zeggen. En, bovendien: "natuurlijk" wilt niet per se zeggen "niet schadelijk". Belladonna is natuurlijk, en brandnetels ook. 

Chemisch exfoliëren doe je met een product waar een bepaald percentage aan AHA (Alpha Hydroxy Acid) inzit, een zuur dat goed gedijt in water en aan de oppervlakte van de huid blijft. Dit is geen zout- of salpeterzuur: je zal je gezicht niet afbranden. Er bestaan verschillende soorten AHA's in zowel serum als crèmevorm. Melkzuur (lactid acid) en glycoolzuur (glycolic acid) zijn enkele veelvoorkomende en goede opties; zoek voor een percentage dat tussen de 5 en 10% zit. Je wilt niet teveel en al zeker niet dagelijks je huid exfoliëren: dit kan je huid irriteren, uitdrogen en in extreme gevallen van overdrijving uiteindelijk wel voor chemische brandwonden zorgen. Informeer je goed en test het product eerst uit op een kleine plaats, zoals achter je oor of aan de binnenkant van je arm. Eén of twee keer per week een AHA-product/peeling-product gebruiken is genoeg om resultaat te boeken. Je gebruikt deze producten 's avonds op een gereinigde en afgedroogde huid (niet op een vochtige huid: dit zal voor irritatie zorgen). Je laat het even (een paar minuten) inwerken en smeert daarna je voedende crème op. Als je dit niet doet, of vergeet, zal je huid uitdrogen. Sandwich de AHA dus tussen het reinigen en voeden van je huid in. Omdat deze producten inwerken op de bovenste laag van de huid en dode huidcellen verwijderen, maakt ze je huid naast egaler en stralender óók kwetsbaarder voor de zon. Zonnebescherming dragen is sowieso een must en wanneer je producten met AHA's gebruikt al zeer zeker, je huid verbrandt werkelijk sneller. Draag zonnecrème! 



Vitamine-formules voor een stralende huid: B en C 

Net zoals onze lichamelijke gezondheid wel vaart bij voldoende vitamineniveaus, kan onze huid soms ook wat hulp gebruiken om energie te vinden voor te stralen. Een gezonde en vitaminerijke voeding biedt heel het lichaam voordelen, zo ook de gezondheid van je huid en je haar. Er bestaan echter ook specifieke en efficiënte gezichtsverzorgingsproducten met geconcentreerde vitamine-inhoud. Voor een doffe en grauwe huid te verbeteren zijn de vitamine B-groep en vitamine C erg interessant. B vitamines die vaak gebruikt worden in huidverzorging zijn niacin (vind je terug als niacinamide), panthenol en biotin. De chemische naam van pure vitamine C is ascorbinezuur, maar vaak wordt er ook met afgeleide vormen van vitamine C gewerkt. We overdrijven niet wanneer we zeggen dat men meerdere vrachtwagens vol zou kunnen vullen met specifieke vitamine-producten die de laatste decennia op de markt gekomen zijn. The good, maar jammer genoeg ook the bad and the ugly. Er zit een complete wetenschap achter de kunst van productformuleringen die er voor moet zorgen dat producten houdbaar, effectief en stabiel zijn én blijven (voor een bepaalde tijd) na opening. Dit is geen sinecure en vooral vitamine C is notoir onstabiel. Informeer je goed voor je je geld uitgeeft aan het eerste schijnbare wonderserum dat je tegenkomt. Als je geïnteresseerd bent in producten als deze, maar niet weet waar te beginnen, of bang hebt voor een miskoop: in de apotheek staan we je graag bij met gepast en deskundig advies om je te helpen bij je eventuele keuze.  

Wat doe je hiermee? 

Laat je niet overweldigen door de ingewikkelde en betoverende wereld die het rijk van de skincare kan zijn. Begin met de basis die we aan het begin van dit artikel uiteenzetten en leer luisteren naar je huid: begrijp wat je doet. Het is logisch om na een dag binnen en buiten in de weer te zijn je huid 's avonds proper te maken voor je in bed kruipt, zodat ze 's nachts kan herstellen. Dit geldt evengoed voor zonnebescherming: bij daglicht zijn UVA en UVB stralen continue aanwezig, dus je doet jezelf op lange termijn een plezier wanneer je er een dagelijkse gewoonte van maakt om zonnecrème of een verzorgingscrème met een zonnefactor te dragen. Goed eten, drinken en bewegen komt je algemene energieniveau erg ten goede en zo indirect ook de staat en teint van je huid. Laat je eventueel een handje helpen door een speciaal huidproduct, maar laat dat niet het enige zijn wat je onderneemt voor je huid. Je hebt vaak geen speciale of dure crèmes nodig, maar wel een goede en regelmatige dagdagelijkse basisroutine! Zie je het echter niet zitten om twee keer per dag te smeren, weet dan dat de zonnecrème het belangrijkste is. Maar nogmaals, de regelmatige routine – met bij voorkeur smeren zowel 's avonds als 's morgens, biedt het meeste effect op het voorkomen en behandelen van een grauwe huid. Die kracht, en macht, heb je zelf in de hand. Veel succes, and shine bright!                                    

Meest Recente Posts

In de kijker